× Dashboard Helpdesk Registreren Inloggen

Lesontwikkeling in co-creatie: direct toe te passen methode

Spreker(s)
Annelies Bartelink (Kunstcircuit Deventer)
Robin Prijs (Kunstcircuit Deventer)
Marijke Blok (Kunstcircuit Deventer)

Omschrijving
Kunstdocenten zijn meesters in hun vak. Leerkrachten kennen hun leerlingen en kunnen precies vertellen waar behoefte aan is binnen hun onderwijs. Zij hebben elkaar dus veel te bieden bij het ontwikkelen van cultuureducatie. Co-creatie is niet voor niets een veelgebruikte werkwijze binnen programma's zoals CmK. Maar hoe pak je co-creatie concreet aan? Bij Kunstcircuit Deventer hebben we een praktische lesontwikkelingsmethode stap-voor-stap uitgewerkt, gebaseerd op de Design Thinking methode. We volgen hierbij de vijf fasen empathie, probleem definiëren, ideeën genereren, prototype maken, testen; heel bewust onder enige tijdsdruk. Het is een proces, waarbij je bij nieuwe inzichten soms even een fase teruggaat om vooruit te komen. Deze methode helpt om de werkelijke behoefte achter de vraag van het onderwijs inzichtelijk te maken. De samenwerkingspartners weten wat ze aan elkaar hebben en maken optimaal gebruik van elkaars expertise. Met als resultaat een prototype les om te testen in de klassen. We delen onze - door ervaring aangescherpte - methode en de theorie erachter. En we gaan een paar onderdelen met elkaar uitvoeren, zodat je de werkwijze in de vingers krijgt. De methode krijg je toegestuurd, zodat je het morgen direct kunt toepassen.

Type sessie
Workshop

Wanneer
woensdag 10 februari 2021 van 12:45 tot 13:45 uur

Downloads
[PDF] Methode Cultuureducatie meets Design Thinking


naar boven