× Dashboard Helpdesk Registreren Inloggen

De Verwonderbox

Deze sessie terug kijken

Informatie over deze sessie

Spreker(s)
Thekla Wildekamp (Zzp´er, verbonden aan CMK Verwondering - Cultuur Oost)

Omschrijving
De verwonderbox.... Wat zou erin zitten? Wat kan je er mee doen? Waar is het voor? Bij de start van dit experiment was dat nog niet helemaal duidelijk. We wilden heel graag, in tijden van corona, cultuureducatie aanbieden op afstand. En dus sprongen we in het diepe. De box heeft in 3 klassen een plek gekregen. Het onderzoeksteam heeft er een startopdracht in gestopt en daarna lag alles open. Geen vast leertraject, geen kant en klare lessen, geen eindproduct als doel. Slechts één belangrijk uitgangspunt. Kunnen we ons verwonderen en kunnen we dit vanuit cultuuronderwijs activeren?
Na de startopdracht vroegen we een terugkoppeling van de leerkracht. Welke verwondering had er plaatsgevonden in de klas, welke verhalen werden verteld, wat leefde er bij de leerlingen? Van daaruit ontwikkelden we een passende cultuurles. En zo 'pingpongden' we heen en weer. De lesinhoud werd gevormd door het proces tussen de leerkracht, de leerlingen en wij als vakleerkrachten. Het onderzoeksteam ontdekte een nieuwe manier van lesmateriaal ontwikkelen. . De verwonderbox was het middel om de dialoog op gang te brengen. Er ontstonden lessen die je zonder de input van de leerkracht en de leerlingen nooit had kunnen bedenken. Anders, vernieuwend en heel inspirerend!

Type sessie
Doe en inspiratie

Wanneer
woensdag 10 februari 2021 van 14:45 tot 15:30 uur


naar boven